Bett eller bettlöst!?

Det är verkligen en djungel det där med bett, vad ska man rida på? Vad gillar hästen bäst? Finns så många olika att välja på.

Jag själv trivs bäst med 3 delat vanligt tränsbett. Hellre att jag kan ta lite extra än att ha ett skarp bett och sitta över försiktigt. Inte för att jag är speciellt hård i handen, är väldigt mjuk & försiktig men att sitta med ett skapt bett och inte kunna hålla alls är inte min grej. Vill kunna hålla lite för att få kontakten!
Föredrar vanliga tränsbett & behövs det verkligen så rider jag på hävstångsbett, ( används inte på Missy). Avlastar hennes mun med att rida med bettlöst när vi ska rida lugnare rundor utan krav, tycker man ska variera lite att rida med & att rida utan.. Tror de flesta hästarna gillar det bäst, iaf dom jag haft!

Vad rider ni på? & vad är det positiva med det bettet?
/e




Kommentarer
Postat av: Wilma

Jag rider båda mina ponnysar på vanligt tränsbett, två delat och tre delat. Och ja det funkar toppen på dom båda två :D

2013-05-28 @ 15:03:50
URL: http://ziros.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback